Næste udsendelse: 21:02 Vejret i morgen (G)

TV i dag

  • 20:15Sportsaften
  • 20:35Nationalpark Thy (31:52)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 21:02Vejret i morgen (G)
  • 21:05Årstidens Spisekammer - Kartoffelmad fortolket som salatMette Løvbom fra Jordrup, også kendt under navnet Salat Tøsen, inviterer os med på en forunderlig rejse i sit kulinariske salat-univers og giver inspiration til salater med årstidens grøntsager.
  • 21:35Verdens mindste travbane - 3. del (G)I dette afsnit er der for alvor kommet gang i travbanen. Solen skinner og sæsonen er på sit absolutte højdepunkt. Der er travlt i køkkenet hos Torben og Gilbert - Og ligeså hos Onsdagsklubbens grå medlemmer. Sommer og sol er nemlig lig med turister. Og for nogen er det en tradition at slå et smut forbi den ovale bane i Almindingen.
  • 22:0519.30Nyheder (G)
  • 22:20Næste uges tv (G)
  • 22:24Vejret i morgen (G)
  • 22:25Wonderfestiwall - De bedste øjeblikke (G)
  • 23:00Nationalpark Thy (31:52) (G)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 23:30Verdens mindste travbane - 3. del (G)I dette afsnit er der for alvor kommet gang i travbanen. Solen skinner og sæsonen er på sit absolutte højdepunkt. Der er travlt i køkkenet hos Torben og Gilbert - Og ligeså hos Onsdagsklubbens grå medlemmer. Sommer og sol er nemlig lig med turister. Og for nogen er det en tradition at slå et smut forbi den ovale bane i Almindingen.
  • 00:00Årstidens Spisekammer - Kartoffelmad fortolket som salat (G)Mette Løvbom fra Jordrup, også kendt under navnet Salat Tøsen, inviterer os med på en forunderlig rejse i sit kulinariske salat-univers og giver inspiration til salater med årstidens grøntsager.
  • 00:3519.30Nyheder (G)
  • 00:50Næste uges tv (G)
  • 00:55Wonderfestiwall - De bedste øjeblikke (G)
  • 01:25Travløb i Almindingen - Bornholmsmesterskabet (G)Direkte transmission fra dagens løb på verdens mindste travbane, som ligger midt i Almindingen.
  • 04:25Verdens mindste travbane - 3. del (G)I dette afsnit er der for alvor kommet gang i travbanen. Solen skinner og sæsonen er på sit absolutte højdepunkt. Der er travlt i køkkenet hos Torben og Gilbert - Og ligeså hos Onsdagsklubbens grå medlemmer. Sommer og sol er nemlig lig med turister. Og for nogen er det en tradition at slå et smut forbi den ovale bane i Almindingen.
  • 05:00Stafetten - Jesper Mejlvang (G)Jesper Mejlvang er musiker, komponist og arrangør. Han har spillet med en lang række af de største musikere og pop- og rockorkestre i Danmark. Jesper Mejlvang har i mange år boet på Bornholm, hvor han har sit eget studie. Man kan høre ham hver søndag i Nexø Kirke, hvor han er organist.

Ekspert vil have landstrøm til krydstogtskibene

Når krydstogtskibe lægger til kaj i Danmark, er de nødt til at bruge olie i stedet for el - og det gælder også den stort anlagte havn i Rønne. Det vil en ekspert have lavet om på.
Tusindvis af turister valfarter i disse år til Bornholm med krydstogtskibe, og mens de spiser is eller tager billeder af Hammershus, pulser skibene løs på kajpladserne i Rønne.

Når skibet ikke kan koble sig til et landstrømsanlæg og få sin strøm derfra, må det nemlig lave det selv.

Det er dog ikke kun i Rønne, at krydstogtskibenes motorer buldrer derud af. I Danmark er der nemlig slet ingen af de såkaldte landstrømsanlæg.

Og ifølge Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver i Det Økologiske Råd, så er det ikke godt nok.

Til TV 2 forklarer han, at den udledning, beboerne på Langelinie Allé i København udsættes for fra krydstogtskibene er så voldsom, at den kan sammenlignes med den voldsomt traffikerede H.C. Andersens Boulevard midt i København i myldretid.

Derfor ser Kåre Press-Kristensen også gerne, at der blev gjort mere for at mindske krydstogtskibenes forurening gennem såkaldte landstrømkabler. Med dem tilkoblet kan krydstogtskibene modtage strøm fra byen i stedet for at brænde det meget forurenende bunkerolie af, når de lægger til kaj i Danmark.

I Hamborg har man haft et sådan anlæg siden 2017, ligesom Kristiansand i Norge har haft store strømkabler til krydstogtskibe siden 2018. Og i Bergen er de kommet med i år. Flere norske, svenske og finske havne har desuden landstrømsanlæg til færger.

Men i Danmark er der ingen, og kun et enkelt sted er det på tegnebrættet. Det er i Københavns Nordhavn, hvor landstrømsanlægget skal stå klar om to år. For på den nye havn i Rønne er det ikke blevet indlagt, og heller ikke på Langelinie er der planer om at bygge et strømkabel til de flydende hoteller.

- Det er lidt pinligt med de klimaambitioner, vi har i Danmark. Den fremskrivning, der ligger, viser, at Co2-udledningen fra krydstogtskibe fordobles de næste ti år, siger Kåre Press-Kristensen.

Tidligere på året færdiggjorde konsulenthuset COWI en 65 sider lang analyse om alternative energikilder til krydstogtskibe. Analysen var bestilt af Københavns Kommune, og i den kunne man blandt andet læse, at ”da antallet af krydstogtskibe og ikke mindst antallet af passagerer ventes at stige de kommende år, vil forureningsproblemet øges”.

COWI skriver også, at ”krydstogtskibe har en særlig lokal påvirkning i dele af København, især fordi et stort antal skibe benytter kajen ved Langelinie, hvor der er boliger tæt på”.

Aktuelt anslår den internationale krydstogtorganisation, CLIA, at det kun er cirka hver fjerde krydstogtskib, der kan modtage landstrøm. I 2025 vil det, ifølge CLIA, være mere end hvert andet af alle krydstogtskibe, der har muligheden for at bruge el i stedet for bunkerolie, når de lægger til kaj.

Men står det til Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd, kan man godt gøre endnu mere for at sætte skub i den udvikling.

- Det bedste ville være, hvis alle krydstogtskibe af egen fri vilje, for at begrænse forureningen, valgte at tilkoble sig landsstrøm. Men skibene gør, hvad der er bedst økonomi i for dem, og det er meget billigere at brænde deres egen bunkerolie af og forurene løs, siger Kåre Press-Kristensen.

Han foreslår derfor, at man enten beslutter, at alle krydstogtskibe skal tilslutte sig et landstrømanlæg, eller at man alternativt tager meget høje havneafgifter for de skibe, der ikke vil tilkoble sig anlægget.

Det skal øge rederiernes motivation for at få deres krydstogtskibe tilsluttet, mener Kåre Press-Kristensen.

Aktuelle programmer på Play