Næste udsendelse: 18:30 Sportsaften (G)

TV i dag

  • 18:05Mellem os - ugens udvalgte (G)
  • 18:30Sportsaften (G)Sportsaften er på Sjælland, til håndbold-premieren i Kvalifikationsrækken for herrer, mellem Virum-Sorgenfri og Viking. Desuden reportage fra fodboldkampen i Københavnsserien, mellem RIK og KB.
  • 18:50Næste uges tv (G)
  • 19:00Kulturugen - De bedste øjeblikke (G)
  • 19:3019.30Nyheder
  • 19:44Vejret i morgen (G)
  • 19:45Vi er alle stjernerKlub Stjernen et unikt tilbud til bornholmske unge med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Det er Ungdomsskolen, der står for klubben, og for nogle år siden begyndte man at holde en fælles klubaften med de andre unge. Og det er blevet en succes.
  • 20:15Mellem os
  • 20:40Kulturreportagen Forlis - en fotoudstilling (G)Det er blevet til udstillingen Forlis.Skibe er strandet og forlist ved øens kyster igennem hundreder af år. Jacob Seerup fra Bornholms Musem har været i arkiverne og fundet spektakulære billeder frem.
  • 20:45Fugleskolen (G)Vil du også have mere ud af turen? At kende fuglene omkring os giver nye og spændende oplevelser i naturen. Sune Riis er biolog og dedikeret ornitolog. Han giver tip til, hvordan man kan kende de bornholmske fugle på udseende, lyde og adfærd.
  • 20:58Vejret i morgen (G)
  • 21:00Taulov Mejeri Cirka 66.000 køer fra 450 leverandører producerer mælk til osteproduktionen på Taulov Mejeri. På mejeriet er der 305 ansatte. Heraf arbejder 50 om natten, og nogle af dem følger vi i denne udsendelse.
  • 22:0022Nyheder
  • 22:09Vejret i morgen (G)
  • 22:10ÆGTE | ØFØDT (G)
  • 22:15Vi er alle stjerner (G)Klub Stjernen et unikt tilbud til bornholmske unge med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Det er Ungdomsskolen, der står for klubben, og for nogle år siden begyndte man at holde en fælles klubaften med de andre unge. Og det er blevet en succes.
  • 22:45Mellem os (G)
  • 23:15Taulov Mejeri (G)Cirka 66.000 køer fra 450 leverandører producerer mælk til osteproduktionen på Taulov Mejeri. På mejeriet er der 305 ansatte. Heraf arbejder 50 om natten, og nogle af dem følger vi i denne udsendelse.
  • 00:1522Nyheder (G)
  • 00:25Vi er alle stjerner (G)Klub Stjernen et unikt tilbud til bornholmske unge med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Det er Ungdomsskolen, der står for klubben, og for nogle år siden begyndte man at holde en fælles klubaften med de andre unge. Og det er blevet en succes.
  • 00:55Mellem os (G)
  • 01:30Krimimesse 2015 - Anne-Marie Vedsø Olesen (G)Blod, mord og spænding var på dagsordenen under Krimimessen i Fængslet i Horsens. Værter og journalister fra syv TV 2-regionalstationer interviewede forfattere og markante personligheder med særlig tilknytning til stationens sendeområde.
  • 02:00Bornholm knokler - Falck (G)Falck er en hæderkronet gammel virksomhed, som igennem tiden har hjulpet danskere i nød. I dette program besøger vi Falck-stationen i Rønne, hvor vi tager med ud på de bornholmske veje for at hjælpe billister i nød. Der er dog også tid til at kigge forbi de nye ambulancer, som er med til at redde bornholmske liv.
  • 02:25Kommunalbestyrelsesmøde d.19. september 1. del (G)
  • 02:30Månedens foredrag - Tonny Koefoed Larsen (G)Tonny Koefoed Larsen fortæller om en kærlighedshistorie fra hans egen slægt. Romancen beretter fint om livet og forholdet på landet på Bornholm i slutningen af 1800tallet.
  • 03:20Kommunalbestyrelsesmøde d.19. september 2. del (G)
  • 03:30Kommunalbestyrelsesmøde om Snorrebakkesagen (G)
  • 03:30Guld fra Gemmerne (G)Guld fra Gemmerne besøger museer i hele Danmark. Denne gang besøger vi Egeskov, Sønderborg, Herning, Odense, Hobro, Stevns og Thisted.
  • 04:00Vild Med Dyr - Anakonda fodres (G)De store anakondaslanger i Randers Regnsskov spiser ikke så tit. Så når de gør, må det gerne være et solidt måltid. Anna Louise Tranæs Didriksen skal fodre en af kvælerslang med intet mindre end et gedekid.
  • 04:25Kommunalbestyrelsesmøde d.19. september 4. del (G)
  • 04:30Nationalpark Thy (12:52) (G)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 04:40Kommunalbestyrelsesmøde d.19. september 5. del (G)
  • 05:00Stafetten - Peter Kaas Claesson (G)Peter Kaas-Claesson har boet på Bornholm siden 2008. Han har før boet på øen fra 1988 til 1992. Peter Kaas-Claesson arbejder ved Beredskabsstyrelsen Bornholm, hvor han er chef. Han har siden 1994 også arbejdet i verdens brændpunkter, fra krigen i Bosnien til sidste sommers mange skovbrande i Sverige.

Flere elbiler i fremtiden kræver bedre elnet

Hvis der skal flere elbiler til i fremtiden, så bliver det svært at levere strøm, hvis ikke der snart investeres i at udvikle elnettet, lyder det fra elselskaberne.
Flere partier har mål om at øge andelen af elbiler i Danmark. Blandt andet har regeringen sat et mål om en million elbiler på vejene i 2030.

Og de ambitioner bakkes op af Dansk Energi, Energinet og Bornholms Energi- og Forsyning. Der er blot en, rimelig stor, udfordring ved den plan.

- Det kan det eksisterende elnet simpelthen ikke klare, fortæller Michael Guldbæk Arentsen, chefkonsulent i Dansk Energi, der er energiselskabernes interesseorganisation.

De nuværende kabler, der fører strøm rundt i Danmark er fortrinsvis fra 60'erne, 70'erne og 80'erne fortæller han. Derfor står de i forvejen overfor en kæmpe udskiftning til 29 milliarder kroner over de næste 10 år.

Men den udskiftning rækker KUN til at opretholde det nuværende forbrug af strøm.

Hvis der også skal til være massive mængder elbiler, som skal oplades, så kræver det bestemt også ekstra investeringer, lyder det.

Bornholm klarer sig godt, men har brug for mere
Her på øen er Bornholms Energi- og Forsyning også meget optaget af snakken om et forbedret elnet.

For selvom der er god kapacitet lige nu - også selvom mange Bornholmere skulle skifte bilen ud med en mere grøn af slagsen - så vil fremtiden kræve nye løsninger.

- Som det ser ud nu, kan vi være med et godt stykke af vejen. Men det er klart, når vi først begynder at runde 5,10-15.000 elbiler på Bornholm, så begynder vi at nogle udfordringer, som set-up'et er i dag, fortæller Klaus Vesløv, kommunikationschef i Bornholms Energi- og Forsyning.

Han taler, om at der kan opstå en flaskehals-effekt, hvis man ikke tænker nye løsninger ind i distributionen.

Kort fortalt er problemet, at de nuværende ledninger ikke er store nok til at rumme al den mængde strøm, der skal løbe gennem dem, hvis alle begynder at lade deres elbiler, når de kommer hjem fra arbejdet.

For hvis man både skal lade elbiler, lave mad, spille computer, se tv og så videre, så bliver belastningen al for stor på kablerne.

Dermed risikerer nogle beboere på villavejen ikke at få strøm, fordi de første 10 bruger den.

Helt nye løsninger
Derfor foreslår både Dansk Energi og Energinet to mulige løsninger:

1. Den dyre løsning
Her vil man grave nye kabler ned i hele landet. Kabler der kan rumme den maksimale belastning på ledningsnettet til enhver tid, selv hvis alle brugte strøm på samme tid.
Denne løsning koster 19 milliarder ekstra, udover de 29, der skal investeres. Dermed en samlet investering på 48 milliarder.

2. Den smarte løsning
Her vil man få forbrugerne til at lade deres elbiler på tidspunkter, hvor strømforbruget ellers ikke er særligt presset - eks. om natten. Det vil man gøre med billigere el-priser på de mindre belastede tidspunkter, og med intelligente ladere. Altså elnettet skal hænge mere sammen, så man kan monitorere forbruget og fordele strømmen meget bedre.
Det koster tre milliarder ekstra, og dermed 32 milliarder kroner i alt - muligvis mere - anslår rapporten fra Dansk Energi og Energinet.

På Bornholm er det dog ikke helt til at sige, hvor store investeringer, der skal lægges for at kunne følge med fremtiden. Men man er allerede i gang med at kigge på nye, smarte løsninger på el-distributionen, fortæller Klaus Vesløv.

Politisk opbakning, tak
Nu ønsker elselskaberne en politisk beslutning, der står bag de massive investeringer og tillader elselskaberne at bruge ekstra penge på at styrke elnettet (det er staten der regulerer elselskabernes investeringsmuligheder).

Det handler også om, at man i el-branchen ikke vil stå alene med ansvaret, hvis det viser sig at investeringerne ikke er nødvendige, fordi der ikke kommer så mange elbiler eller fordi teknologien indhenter dem.

- Pointen er, at vi er nødt til at træffe nogle beslutninger, for at elnettet kan være på forkant med udviklingen, og vi kan sikre en grøn omstilling af transport, siger Michael Guldbæk Arentsen fra Dansk Energi til slut.